Branża rowerowa w Polsce: uphill czy downhill? Wnioski po Kielce Bike Expo 2017

Po wizycie na targach Kielce Bike Expo i rozmowach z ważnymi firmami rowerowymi, widać, jakie są najważniejsze trendy na polskim rynku. Można też przewidzieć kluczowe zmiany czekające branżę w najbliższych latach.

 

Sezon nie w pełni

Pierwsza konstatacja jest niestety mało optymistyczna. Rowery to wciąż aktywność fizyczna mocno uwarunkowana pogodą. A ta w tym sezonie nie rozpieszczała. Ze względu na dużą liczbę deszczowych dni i niesprzyjające temperatury (zarówno te niskie, jak i zahaczające o ekstremalnie wysokie wartości, zwłaszcza na południu Polski), rowery sprzedawały się źle. Mówili o tym wprost wszyscy producenci sprzętu, podkreślając, że kończący się sezon był dla nich wyjątkowo nieudany. Jaki będzie kolejny? Wiele zależy od tego, jak bardzo okaże się kapryśna pogoda.

 

Imprezy bez frekwencji

Na niską frekwencję zawodników narzekali także organizatorzy amatorskich maratonów MTB czy wyścigów szosowych. Największe cykle takie jak Mazovia MTB Marathon się obroniły, ale już konkurenci Cezarego Zamany musieli kilkakrotnie odwoływać swoje zawody. Właśnie ze względu na niewystarczającą liczbę zgłoszeń. Także wrześniowe Majka Days, wysokobudżetowa impreza Bora Hansgrohe z udziałem samego Rafała Majki, nie okazała się frekwencyjnym sukcesem.

Organizatorzy zawodów zachodzą w głowę, poszukując przyczyn takiego stanu rzeczy. Swoją rolę znów musiała odegrać pogoda. Trzeba też zastanowić się nad trasami: czy te dotychczasowe nie znudziły się już startującym? Czy nie przyszedł czas na większe wyzwania? Tegoroczny sukces Gwiazdy Południa, czterodniowej etapówki pod Babią Górą, pokazuje, że rowerzyści poszukują świeżości i są gotowi przejechać kilkaset kilometrów, by pojeździć na nowych, wcześniej im nieznanych trasach.

 

Na szczyt wjedzie każdy

To pierwsza edycja targów z tak duża liczbą elektrycznych rowerów. Przedstawiciel Shimano powiedział wprost, że za 10 lat co trzeci rower w Polsce będzie miał elektryczny napęd. Kto teraz przegapi swoją szansę i nie zaistnieje na tym rynku ze swoją ofertą, może później bardzo żałować swoich zaniedbań. Producenci oferują rowery z coraz lepiej wkomponowaną baterią. Ta ostatnia jest coraz wydajniejsza, lżejsza i pozwala na pokonywanie większych odległości.

Wzrastające znaczenie elektrycznych rowerów wpłynie także na sam kształt tego sportu. Stanie się on mniej elitarny, zdobywanie wzniesień czy pokonywanie kolejnych wyzwań stanie się zdecydowanie łatwiejsze. Trudniej za to będzie odróżnić, co faktycznie jest wyczynem, a co zostało osiągnięte dzięki elektrycznemu wsparciu. Ta zmiana sytuacji będzie musiała wpłynąć na komunikację reklamową i strategie marketingowe. Elektryczne rowery trzeba będzie promować i pozycjonować inaczej niż dotychczasowe rowery MTB.

 

Rower z ludzką twarzą

W promocji rowerów coraz większa rolę odgrywać będą osoby nie należące do ścisłego grona zawodowców, wyczynowców czy skrajnych zapaleńców. Częściej będzie można zobaczyć tzw. „przeciętnego Kowalskiego”, dla którego rower jest pasją, ale niekoniecznie taką, za którą oddałby życie. Rowery będą promowane jako część codziennego życia lub też weekendowa odskocznia – tyle że już bez konieczności jazdy po skrajnie trudnym terenie. W komunikacji marketingowej pojawią się takie postacie jak trenujące matki, studenci czy nawet osoby 50+.

 

Hotele otwierają się na rowery

Dotychczas wypożyczalnie rowerów funkcjonowały zazwyczaj poza hotelami, jako osobne punkty usługowe. Wkrótce może się to poważnie zmienić: polscy producenci rowerów elektrycznych chcą wejść w mocniejszą współpracę właśnie z hotelami. To tam mają działać wypożyczalnie takiego sprzętu. Na celowniku są zwłaszcza hotele premium, odwiedzane przez zamożniejszych gości, reprezentujących wyższą klasę średnią i gotowych do wydania kilkuset złotych na korzystanie z roweru z elektrycznym napędem.

Największą przeszkodą takiej rowerowo-hotelowej kooperacji jest zapewnienie serwisantów, którzy na co dzień dbaliby o dwukołowy sprzęt. Bez takiej osoby – np. lokalnego przedstawiciela marki wypożyczanych rowerów – całe przedsięwzięcie traci sens.

 

Takie wnioski można wyciągnąć po największym branżowym wydarzeniu w kraju jakim są kieleckie targi Bike Expo. Przez najbliższe tygodnie działy marketingowe będą intensywnie pracować nad strategiami na przyszły sezon: jaki będzie wizerunek ich marek, gdzie będą się promować, z kim wejdą we współpracę. Rezultaty zobaczymy pod koniec tego roku lub z początkiem następnego.